Thursday, May 20, 2010

052 - GENERASI X, Y (young generation) perlukan Motivasi..........???



Who are the Young Generation : Generasi X, Y.


Generasi X : Berumur antara 30 hingga 40an di tahun 2010 - Adalah mereka yang lahir selepas 'baby boom' period di antara tahun 1960an hingga akhir 1970an - Menerima pendedahan/pengaruh television yang sejak awal kanak-kanak - Kebanyakannya telah berkerjaya, menjadi professional dan tinggal di bandar-bandar besar.


Generasi Y : Berumur antara 10 hingga awal 30an di tahun 2010 - Adalah mereka yang lahir di era Teknologi Maklumat berkembang di antara lewat tahun 1970an hingga 1990an - dikenali juga Generasi Millennium - Kebanyakan hidup dengan komputer, video game - 'Most connected generation' di alam cyber - Hangouts with Facebook, Blog, MySpace, Twitter, YouTube.

Apakah bentuk motivasi yang mereka perlukan??? disebabkan perubahan persekitaran, latarbelakang, perkembangan teknologi komunikasi dsbnya. Yang terbaik boleh claim hadiah....!! yuk.

1 comment:

  1. Remaja sekarang yang kat unversiti...ok sahaja.
    Pengaruh kawan dan kadang-kadang tak tau membahagi masa. Pengurusan masa lemah. Perlu motivasi bagaimana nak berkomuniksi dengan baik. Terutama dengan lecturer - OM.

    ReplyDelete