Ramai pelajar tahun akhir di universiti bertanya, apa itu Research Questions (RQs)? Adakah apa-apa soalan pun jika ditulis dengan baik boleh menjadi RQs. Atau apakah criteria penting perlu ada bagi menyediakan RQs yang baik. Mereka merasakan amat sukar menyediakan RQs yang boleh diterima oleh penyelia tesis. Pembaca/Assessor apa tah lagi. Selalunya di saat-saat akhir penulisan tesis, RQs masih perlu diperbaiki. Mana boleh score atau mendapat markah yang cemerlang. Tiap-tiap semester kena merayu naik markah ke?? Untuk menaikkan markah penilai pastinya merujuk RQs yang telah ditulis. Bagi mereka yang berminat melakukan kajian, pelajar universiti yang telah mendaftar PSM, yang ingin menjadi penyelidik, yang nak ambil Masters, PhD, nak menulis research…….RQs yang disediakan perlu jelas & mantap.
Beberapa ‘points’ perlu diambilkira apabila menyediakan RQs :
RQs mempunyai hubungan rapat dengan topic yang dikaji (menyediakan 3-5 RQs sudah memadai untuk satu kajian).
RQs bermaksud : “A question posed by a researcher about a previously unknown area of a specific subject/focus that requires a technical and scientific investigation to answer”.
RQs “is what you want to know about the topic”.
RQs “requires investigation to answer”.
RQs “cannot be answered in a single sentence”.
RQs “they do not produce debatable conclusions”.
RQs “question neither too broad nor too narrow”.
RQs “the most critical part of your study/research”.
If your question does not work well, no matter how strong the rest of the research, the effort is unlikely to be successful – you don’t get good marks.
web untuk dirujuk
ReplyDeletehttp://www.dhsspsni.gov.uk/ahp_research_introductoryguide_defining-the-research-question.pdf.
Ia akan banyak memudahkan penyediaan RQs yang baik.