Monday, August 23, 2010

082 - URBAN SPRAWL ANALYSIS FOR KUALA LUMPUR MUNICIPALITY - some impacts



1. IS URBAN SPRAWL considered as a threat in Kuala Lumpur Municipality? analysis result 87.5%
2.
ARE THERE DEDICATED national/regional/local measures to limit urban sprawl in KL? analysis result 12.5%
3.
URBAN SPRAWL ENVIRONMENTAL IMPACTS - Loss of environmental resources.


Analysis result
a. Loss of soil biodiversity - Ranking 1
b. Hydrological impairment of small watershed - Ranking 2
c. Loss of soil permeability - Ranking 3
d. Consumption of land and soil - Ranking 4
e. Consumption of concrete and other building materials - Ranking 5
f. Over extraction of gravel from river beds or ridges - Ranking 6


4. URBAN SPRAWL ENVIRONMENTAL IMPACTS - Efficiency of compact urban areas vs. sprawled areas.


Analysis result
a. Growth in CO2 emissions - Ranking 1
b. Growing consumption of energy - Ranking 2
c. Increase in travel related energy consumption - Ranking 3
d. Growing consumption of water - Ranking 4


5. URBAN SPRAWL ENVIRONMENTAL IMPACTS - Natural, protected areas and rural environments.


Analysis result
a. Loss of best agricultural land - Ranking 1
b. Increase in soil erosion in remote areas - Ranking 2
c. More noise in urban fringe areas - Ranking 3
d. Loss of natural habitats - Ranking 4
e. Increase in the use of water and fertiliser in less productive areas - Ranking 5


6. URBAN SPRAWL ENVIRONMENTAL IMPACTS - The quality of urban life and health.


Analysis result
a. Traffic congestion - Ranking 1
b. Increase in air pollution - Ranking 2
c. High noise level - Ranking 3
d. Insufficient public transport network due to expanding urban area - Ranking 4
e. Vulnerability of suburbs to major geo-hazards (fast floods, land subsidence, landslides) - Ranking 5
f. Increase in respiratory problems (such as asthma) - Ranking 6
g. Vulnerability of suburbs to minor geo-hazards - Ranking 7


7. URBAN SPRAWL SOCIO-ECONOMIC IMPACTS - Social impacts.


Analysis result
a. Less social interaction - Ranking 1
b. Exacerbation of social and economic division - Ranking 2
c. Concentration of poor quality neighbourhoods in the inner city - Ranking 3
e. Segregation of residential areas - Ranking 4


8. URBAN SPRAWL SOCIO-ECONOMIC IMPACTS - Economic impacts.


Analysis result
a. Additional costs of the extension of urban infrastructures including utilities and related services, across the urban region - Ranking 1
b. Increased household expenditure on commuting from home to work over longer and longer distances - Ranking 2
c. Cost of the congestion for business in sprawled urban areas with inefficient transportation systems - Ranking 3
d. Suboptimal use of abandoned industrial areas (brownfields) - Ranking 4
e. No savings in provision of water and sewage facilities - Ranking 5


9. LOCAL STAKEHOLDERS RESPONSES / MEASURES TO URBAN SPRAWL.


Analysis result
a. Policies for avoiding the use of greenfield sites and complementary urban containment policies - Ranking 1
b. Policies for the re-use of derelict brownfield sites and renovation of public spaces to assist in the creation of more compact urban forms - Ranking 2
c. Development of long term integrated plans promoting sustainable development and the limitation of urban sprawl - Ranking 3
d. Identification of the key partners including the private sector and community, as well as local, regional and national government and their mobilisation in the planning, implementation and evaluation of urban development - Ranking 4
e. Management of the urban-rural interactions via cooperation and coordination between urban authorities and rural and regional authorities in promoting sustainable development - Ranking 5


10. ANY FURTHER PROPOSALS TO HELP COMBATING URBAN SPRAWL?
- Urban Growth Boundary
- Proper Planning for Infill Development
- Conservation and Preservation Urban Fringe Area
- Upgrading Traditional Settlement
- Develope Transit Village, Suburban Compact Settlement
- More Development Control Measures
- Regionalism of Local Area

Any Comment?...Idea-Idea bernas?.

20 comments:

  1. greater attention should be focus on others big cities in Malaysia. Tq Dr.

    ReplyDelete
  2. Balancing the development planning in urban and rural area..besides,the concept of planning should have the mix land uses in order to discourage the urban sprawl..

    ReplyDelete
  3. terdapat pelbagai perkara yang perlu diambil kira dalam menetukan Analisis Impak Rebakan Bandar. Indikator tersebut memerlukan penelitian dan mempunyai kepentingan tersendiri. Jadi, pelbagai pihak mempunyai peranan tersendiri dalam membantu mengurangkan masalah rebakan bandar yang tidak terkawal.

    ReplyDelete
  4. Pada saya analisis yang dilakukan ini adalah sangat bagus kerana semua pihak dapat melihat bertapa banyaknya impak negatif yang berlaku akibat masalah "Urban Sprawl".Kesannya sangat serius kepada ekonomi,sosial dan alam sekitar.Oleh itu,semua pihak perlulah bekerjasama untuk menangani masalah rebakan bandar daripada berterus.

    ReplyDelete
  5. Saya rasa salah satu komponen yang diranking dari 1-5 boleh dijadikan tajuk PSM. Cuma yang mana relaven, significant, dan boleh/mudah dikaji..tu kena fikirkan lah..TQ dr.

    ReplyDelete
  6. salam.dengan penemuan reseach seperti ini barulah kita dapat menilai impak akan rebakan bandar di bandar2 besar seperti kuala lumpur ini..analisis seperti ini perlu dilakukan di bandar besar lain juga untuk mngesan impak urban sprawl ini. dgn penemuan seperti ini sedikit sebnyak akan dapat membantu dalam mencari jalan pnyelesaian akan masalah urban sprawl ini,biarpun bukan secara keseluruhannya.
    selain itu result analisis ini jelas mnunjukkkan urban sprawl mrupakan 1 threat kpd bandar besar kuala lumpur..sudah tentu ia memberi kesan terhadap keadaan fizikal,sosioekonomi dan budaya sesebuah bandar itu sendiri

    ReplyDelete
  7. masalah "urban sprawl" memberi impak yang besar terutama di bandar-bandar utama. keadaan ini boleh menyebabkan kualiti dan gaya hidup penduduk bandar tersebut kurang selesa di dalam persekitaran bandar tersebut. kita sebagai planner seharusnya peka terhadap permasalahan ini supaya kualiti dan gaya hidup manusia lebih terjamin dan selamat.

    ReplyDelete
  8. DR, saya rasa hasil analisis beginilah perlu dibincangkan oleh pensyarah dalam kuliah, Saintifik dan reliable, Syabas dr.

    ReplyDelete
  9. perancangan pembangunan secara bijak perlu dilakukan dalam konteks Malaysia hari ini untuk memastikan bandar2 maju tidak kecendung ke arah perebakan bandar yang banyak kesan buruknya daripada kesan positif ( bukti daripada analisis yang mana memberi kesan negatif kepada persekitaran, kualiti hidup,masalah sosial dan juga aspek ekonomi)...perancang membuat kajian sebelum melakukan mana2 pembangunan dengan mengumpul data, menganalisis data dan seterusnya melakukan cadangan2 pembangunan..oleh itu daripada analisis yang dibuat ini dapat membuka mata para perancang dalam berhati2 dengan pembangunan yang ingin dilakukan..perkemaskan polisis yang sediada agar relevan dan juga mencipta polisi2 yang bersesuaian bagi mengelakan rebakan bandar di ibu kota Malaysia ini dari tidak dapat dikawal..

    ReplyDelete
  10. "urban sprawl" banyak menyumbang kepada kesan negative berbanding kesan positif ke atas sesebuah kawasan. pembangunan yang tepat perlu ada perancangan yang sistematik dan dapat menimumkan impak negative terhadap alam sekitar, ekonomi, sosial dan community. analisis berkaitan rebakan bandar ini adalah wajar dilaksanakan dan membolehkan kita sebagai perancang dan bakal perancang melihat kearah yang lebih jauh bahawa pentingnya perancangan yang tepat dan mengambil kira kepentingan semua pihak dalam sesuatu pembangunan yang ingin dilaksanakan agar ianya tidak meninggalkan kesan yang tidak baik seterusnya dapat mencegah rebakan bandar ini daripada terus membelenggu masyrakat sekitarnya.

    ReplyDelete
  11. "urban sprawl" telah memberi banyak kesan buruk dari pelbagai aspek. Ini adalah satu petanda yang tidak baik. Satu langkah yang drastik perlu diambil bagi mengurangkan kesan "urban sprawl" ini dari terus berlanjutan.

    ReplyDelete
  12. Jika kita teliti dengan lebih mendalam, pelbagai kesan buruk yang berlaku kesan daripada urban sprawl. Para pemaju yang tamak sahaja tidak mengambil berat perubahan yang berlaku akibat daripada perebakan bandar secara tidak terancang. Penduduk di pinggiran bandar yang akan menyedari kesan disebaliknya dan bersendirian menanggung kesengsaraan akibat tekanan daripadanya. Jadi,sebagai bakal perancang bandar perkara tersebut perlu dielakkan daripada berlaku dan sama-samalah kita memelihara warisan nenek moyang kita untuk generasi akan datang.

    ReplyDelete
  13. kesan urban sprawl sangat besar kalu x da kawalan secara menyeluruh terutama pada alam persekitaran .berdasrkan statistik questionaire pun, kehilangan sumber biodiversiti menjadi isu utama kepada masalah urban sprawl ini. bagi sy, persekitaran penting dalam perancangan bandar kerana semakin maju peredaran zaman, semakin banyak individu yang gemarkan perancangan yang banyak menekankan unsur alam dalam perancangan tersebut.mereka gemar memilih ketenangan alam berbanding dari hidup dalam keadaan "Concrite jungle"

    ReplyDelete
  14. berdasarkan statistik yang dpat dilihat, banyak pendapat bersetuju bahawa urban sprawl sememangnya membawa kesan buruk kepada pelbagai aspek kehidupan berbanding kesan positif yang dibawanya. jika hal ini tidak ditanggani dan dirawat dari peringkat akar umbi tidak mustahil bahawasanya suatu hari nanti masalah lain pula yang akan timbul.

    ReplyDelete
  15. Teme kasih kepada pencetus idea yang memberikan idea yang sangat bernas dalam mengenalpasti masalah yang terangkum dalam pengembangan bandar.Jika dinilai kesan psotif dan kontra ini wujud dari pelbagai pandangan yang luas tentng urban sprawl,urban sprawl pd hemah saya adlh slh satu prosese pembangunan yang di atur akibat struktur ekonomi,penduduk,sossial,dan kemajuan sesuatu tempat,tidak dinafikan proses ini sukar dikawal ,kerana semu kerajaan mahukan pembangunan,pembangunann melibatkan org ramai,tanah,fizikal.,wujud komplikasi apabila pengembangan ini dikawal dengan tegas akan menyebabkan wujud kritikal conflik ke atas guna tanah,ekonomi setempat,nilai tanah,sosial masyaarakat,aktiviti manusia.

    ReplyDelete
  16. askm dr anuar..
    saya pelajar sarjana penilaian sosial dan alam sekitar dari ukm.terima kasih atas info ini, kerana ia dapat membantu saya dalam memcari dan menambah maklumat berkaitan tesis saya. tesis saya bertajuk IMPAK LIMPAHAN PEMBANDARAN KE ATAS KEJIRANAN PINNGIR BANDAR : KAJIAN KES DI TERENGGANU..boleh dr berikan komen dan info bagi membantu tesis saya ini..

    ReplyDelete
  17. Aspek kejiranan merupakan kesan sosial yang boleh dikaji drp urban sprawl- find out variabel penting pinggir bandar seperti segregation of residential area, perubahan corak hidup dan kemudahan masyarakat. Limitkan kepada beberapa variabel penting untuk dikaji. Di Malaysia, taburan masyarakat majmuk amat penting dikaji. Ini adalah asas kepada kejiranan dan bukan sahaja kepada rekabentuk taman perumahan. Selamat maju jaya.

    ReplyDelete
  18. loss social interaction..
    increasing number of crime rate..

    ya saya setuju!!

    ReplyDelete
  19. mustaqim
    bila berkata tentang 'urban sprawl' tentu perkara yang negatif yang diberikan..pihak berkuasa tempatan berperanan penuh untuk memastikan 'urban sprawl' ini tidak mendatangkan kesan negetif seperti berlakunya banjir kilat, tanah runtuh dan lain2 bencana alam yang disebabkan oleh 'urban sprawl'.
    contohnya pembinaan torowong smart di KL dapat menampung banjir kilat dan ini dilakukan kerana 'urban sprawl' yang berleluasa..
    kita tidak boleh buat KL seperti Putrajaya yang dibina sepenuhnya dengan perancangan yang teratur dan mempunyai sistem yang baik dan barulah dipenuhi penduduk..
    jadi disini, pada pandangan saya, pihak berkuasa tempatan haruslah menyelidik sedalam2nya sebelum meluluskan apa2 projek samada projek perumahan, perindustrian ataupun projek lain di kawasan KL(kawasan 'urban sprawl')..ini kerana, apabila dipandang sebelah mata, banyak bencana alam yang akan berlaku..

    ReplyDelete
  20. hazira...
    bandar kuala lumpur sangat terkenal dengan kemajuan yang dicapai. namun disebalik kemajuan ini terdapat banyak kesan tidak baik kepada alam sekitar terutama sekali pemanasan global yang semakin meningkat dari hari ke hari akibat dari penggunaan bangunan cermin pantulan haba, pencemaran bunyi, banjir kilat, kesesakan lalulintas, dan banyak lagi masalah lain yang telah terjadi, sedang terjadi dan akan terjadi nanti... oleh itu, sebagai perancang bandar cuba kita fikirkan samada perebakan bandar ini harus berlaku atau tidak dan cara untuk mengatasi masalah ini???

    ReplyDelete