Tuesday, August 3, 2010

076 - FIELD TRIP MAHASISWA PERANCANG (3 August 2010)........Menghayati Tugas Masa Depan - Suburban Development

Peka kepada Isu-isu Pembangunan Suburban di Malaysia Masakini....
Impak Kepesatan Pembangunan ke Atas Kampung Asal di Pinggir Bandar???
Prihatin & Bakal Menyahut Cabaran....

Berbincang dan Mendapatkan Maklumat daripada Ketua Kampung....
Ingin Mengkaji Akar Umbi Permasalahan....
Oh NusaJaya...Pembangunan Perlu Seimbang.....
Taburan HyperMarket perlu Dirancang dengan Baik....

Peka kepada Pembangunan dan Alam Sekitar.....

Perkampungan Tradisi di Pinggir Bandar Perlu diPulihRancang....
Semua Pihak Perlu Mendapat Nikmat Pembangunan....
Kembalikan Hak-Hak Beriadah kepada Penduduk Tempatan....
Faktor Cuaca dan Kepanasan yang melampau Perlu Ada penyelesaian Daripada Perancang????







10 comments:

  1. Seronok tengok pelajar sekarang ceria masa buat fieldwork...tingkatkan keprihatinan kepada keperluan masyarakat tempatan..all the best!

    ReplyDelete
  2. sy sonok round2 pinggir kota jb.ini pngalaman 1 sy.wlaupun agak penat, namun ia amat bemakna..sy dapat mngenali kg lima kedai..semakin tenggelam ditengah kepesatan pembangunan..adakah ini wajar?? lebih2 lg mereka2 yg terpinggir ini adalah majoritinya adalah melayu..sedikit sebnyak sedih jugak..orang luar tinggal di tempat2 yg eksklusif dan privasi..namun kita orang melayu hnya menunngu ditelan pembangunan yg tidak terancang...mane pg polisi2 dan dasar2 yg selama ini mjadi pnduan??time study ikutla dasar,tp bile da nmpak duit,keuntungan jd yg utama.

    ReplyDelete
  3. dah ngntuk....skrg jam mnunjukkan 1:25 am...cian baby...ibu nk tdo.....!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. ibu stay up sampai kul 1 lbh nape???ish2 tdo2..hihihi..

    btol2 sblm ni ingat jb bandaraya yg serba cantik dengan bangunan dan kemudahan yang baik kepada msyrkt nyer tp lps trip ni baru tau dlm arus pembangunan yang pesat di jb ni masih ade yang menderita akibat daripada pembangunan dijalankan terutama kawasan pinggir bandar...

    bila tgk keadaan mereka yang terhimpit dengan maslah ini baru dpt membuka mata saya untuk memelihara kawasan petempatan org melayu daripada hilang mengikut arus pembangunan yang mengabaikan keselesaan dan keharmonian mereka selama ini...semoga perancangan selepas ini tidak lagi terlepas pandang terhadap nasib mereka..

    "merancang untuk keselesaan semua dan bukan nya untuk golongan yang kaya sahaja dan yang tidak berkemampuan dipinggirkan"..

    ReplyDelete
  5. baby nk stay up gak dinot..exam lam perut...krut..krut..

    ReplyDelete
  6. Melihat kepada kampung-kampung yang terpinggir dari arus pembangunan yang semakin bercambah dan tumbuh membangun di sekitar mereka, sy rasa amat sedih. Ini akan memberi kesan yang amat mendalam kepada penduduk kampung di pinggir bandar yang hanya mampu melihat pembangunan yang di jalankan tanpa memperolehi sebarang faedah daripadanya. Oleh itu peranan perancang masa depan amatlah perlu untuk mankaji semula dan tidak mensia-siakan kepentingan mereka yang berada di pinggir bandar dalam pembangunan yang akan dijalankan.

    ReplyDelete
  7. melihat kepada perkembangan pembnagunan di pinggir bandar johor sebenarnaya memeberi kesedaran terhadap saya tentang kepentingan dan kepekaan terhadap kawalan pembangunan di kampung teutamanya kg yg berdekatan dgn bandar agar tidak tenggelam dek pembangunan bandar.

    ReplyDelete
  8. negei johor terutamnya johor bahru dan wilayah iskandar semakin maju dari hari ke sehari. ianya berkembang dengan pesat sekali. namun adkah kepesatan pembangunan ini dikongsi bersama oleh penduduk di pinggir bandar yang menerima tempias proses rebakan bandar?

    ReplyDelete
  9. kebayakan pembangunan di WPI seakan tidak merebak dengan sepatutnya..kawasan yang tertinggal di biarkan tertinggal manakala kawasan yang menerima impak terus-terusan seperti dibom dengan pelbagai pembangunan. pembangunan sepatutnya lebih sekata dengan tidak mengabaikan penduduk asal kawasan berkenaan.

    ReplyDelete
  10. Satu analogy yang mudah difahami. Well done... Masa untuk berubah dan berfikir secara bijaksana dan lebih praktikal.

    ReplyDelete