Monday, March 22, 2010

036 - TEKA BANDAR (1)..NAMA BANDAR???



RM20/- untuk sesiapa yang dapat meneka nama bandar seperti yang ditunjukkan oleh foto ini:...... untuk 2SBW-JBPW-FAB-UTM sahaja. Yang pertama memberikan jawapan yang betul sahaja.


........Sebuah bandar yang sibuk dengan saiz penduduk 15 juta, terletak di suatu teluk. Sebuah bandar pelabuhan, pusat perdagangan & cultural. Mengalami pembangunan yang pesat ‘boom’ selepas negaranya merdeka pada 50 tahun lalu (dekat-dekat sama Malaysia merdeka). Bandar yang mengalami perkembangan paling pesat. Salah satu ‘world's fastest growing cities’. Menghadapi rebakan bandar ‘urban sprawl yang chaotic, dan sesak; Kekurangan infrastructure untuk pelancongan, penuh dengan ‘kumpulan religious and ethnic yang kompleks’. Jalanraya senantiasa mengalami kesesakan yang teruk, pemandu banyak yang tidak berdisiplin dan blackouts di bangunan dalam bandar kerap dihadapi. Bandar ini mempunyai Museum, Theatre, Market yang terkenal dan banyak juga kawasan pantai yang indah yang boleh diterokai............ Lagi clue,...bandar ni bekas ibu negara. Dek kerana mengalami sprawl yang teruk, trafif jam dan terlalu compact, tak boleh berkembang lagi, Kerajaannya membina satu bandar pentadbiran baru..ala-ala Putrajaya gitu, di bahagian tengah negaranya. Bandar pentadbiran baru ini (Bermula dengan huruf A) berkonsepkan .......intelectual garden city.... dikatakan (ye ke!) salah satu dari pada lima bandar terancang yang yang terindah di dunia..Semua Urban planner perlu tahu. Uprgade your urban planning knowledge..

Jawapannya:
..." L a g o s was the former capital city of Nigeria but it has since been replaced by Abuja. Abuja officially gained its status as the capital of Nigeria on 12 December 1991. Today, the word Lagos most often refers to the urban area, called "Metropolitan Lagos" in Nigeria, which includes both the islands of the former municipality of Lagos and the mainland suburbs. Lagos State government is responsible for some of the utilities including roads and transportation, power, water, health, and education. Lagos City has a considerable amount of high rise buildings which makes up its skyline. Most of the tall buildings are located in around the downtown Central Business District. Lagos is a huge metropolis which originated on islands separated by creeks, such as Lagos Island, that fringe the southwest mouth of Lagos Lagoon, protected from the Atlantic Ocean by long sand spits such as Bar Beach which stretch up to 100 km east and west of the mouth. From the beginning Lagos has spread on the mainland west of the lagoon and the conurbation, including Ikeja and Agege, now reaches more than 40 km north-west of Lagos Island. There are Lagos Outskirts like Ikorodu, Epe and Badagry and recently more local councils have been created to bring the total numbers of local government to 56. The city is the economic and financial capital of Nigeria.
It is hard to believe that Lagos, Nigeria's biggest, busiest city with a population of roughly 15 million and counting, had its origins as a small Yoruba settlement. Spread over several large islands on a vast lagoon (hence its name) and the mainland near the Gulf of Guinea, Lagos is Nigeria's principal port and its commercial and cultural centre. The former capital grew to prominence when it was 'discovered' by the Portuguese in the late 1400s and became a central trading post for the area, also serving as a major hub of the slave trade. When the British annexed the city in 1861, they effectively put a stop to the slave trade, but took control of the trade and industry of the area. Once Nigeria gained independence in 1960, Lagos experienced a boom, which swelled the city's population and today, Lagos is one of the world's fastest growing cities with a full and complex tapestry of religious and ethnic groups.The sprawling city is chaotic, crowded and lacks any major tourism infrastructure. Most visitors come here for business and there are few sights in the tourist sense. Streets are congested, drivers are maniacal and blackouts are common. However, the convoluted history of the city, and Nigeria as a whole, contributes to its exotic flavour. Lagos has an interesting National Museum, National Theatre, several markets and some decent beaches to explore
"
.

16 comments:

  1. Agak-agaknya Colombo sri langka...

    ReplyDelete
  2. Darwin Australia.

    ReplyDelete
  3. mungkin Kobe, Jepun.

    ReplyDelete
  4. Sebuah bandar bukan di Asia dan bukan di Eropah...

    ReplyDelete
  5. takpa kita tengok sapa yang kena.....bukan asia dan eropah ...maybe kat afrika....kut...susunan bandar yang agak serabut...
    tekaan saya adalah colombo or brazil

    ReplyDelete
  6. sesapa yang ada blok ..tunjukan layout anda..huhuhu

    ReplyDelete
  7. Masih belum ada yang kena...tak pa, lagi clue..bandar ni bekas ibu negara. Dek kerana mengalami sprawl yang teruk, trafif jam dan terlalu compact, tak boleh berkembang lagi, Kerajaannya membina satu bandar pentadbiran baru..ala-ala Putrajaya gitu, di bahagian tengah negaranya. Ini kan general global knowledge....kata nak jadi urban planner????

    ReplyDelete
  8. hehe..payah gak tu ...menjawab soalan mecam tu ...mari mencari dalam internet...huhu

    ReplyDelete
  9. afrika selatan???
    afganistan???

    ReplyDelete
  10. kita tunggu malam ni lah hinata...tuah dah puas mencari tapi tak berjumpa..kalo morrroco boleh tak???huhuhu

    ReplyDelete
  11. Urban planners nowadays should go for more global or glokal and not too local anymore. Terperap..jelajahi dunia di alam maya dengan mudah. banyakkan pengetahuan tentang apa yang berlaku mengenai perbandaran di dunia ini...

    ReplyDelete
  12. Hinata... jawapan dah diberi..Lagos Nigeria! Pernah dengar tak?? Abuja pula, sekarang macam PutraJaya la di Malaysia...Pusat pentadbiran Nigeria yang baru. Bandar terancang yang terbaik di Benua Afrika???Kut....Lagos mengalami urban sprawl yang teruk sebelum ini. Very compact city.

    ReplyDelete
  13. ok saya pun setuju....

    ReplyDelete