Wednesday, July 14, 2010

065 - URBANISM, (NEW)URBANISM, SUBURBANISM



PUTRAJAYA, MALAYSIA - A city for the new millennium




10 PRINCIPLES OF (NEW)URBANISM


sumber: http://www.newurbanism.org/newurbanism/principles.html

The principles of urbanism can be applied increasingly to projects at the full range of scales from a single building to an entire community.
1. Walkability -Most things within a 10-minute walk of home and work-Pedestrian friendly street design (buildings close to street; porches, windows & doors; tree-lined streets; on street parking; hidden parking lots; garages in rear lane; narrow, slow speed streets) -Pedestrian streets free of cars in special cases
2. Connectivity-Interconnected street grid network disperses traffic & eases walking-A hierarchy of narrow streets, boulevards, and alleys-High quality pedestrian network and public realm makes walking pleasurable
3. Mixed-Use & Diversity -A mix of shops, offices, apartments, and homes on site. Mixed-use within neighborhoods, within blocks, and within buildings-Diversity of people - of ages, income levels, cultures, and races
4. Mixed Housing - A range of types, sizes and prices in closer proximity
5. Quality Architecture & Urban Design -Emphasis on beauty, aesthetics, human comfort, and creating a sense of place; Special placement of civic uses and sites within community. Human scale architecture & beautiful surroundings nourish the human spirit
6. Traditional Neighborhood Structure -Discernable center and edge-Public space at center-Importance of quality public realm; public open space designed as civic art-Contains a range of uses and densities within 10-minute walk-Transect planning: Highest densities at town center; progressively less dense towards the edge. The transect is an analytical system that conceptualizes mutually reinforcing elements, creating a series of specific natural habitats and/or urban lifestyle settings. The Transect integrates environmental methodology for habitat assessment with zoning methodology for community design. The professional boundary between the natural and man-made disappears, enabling environmentalists to assess the
design of the human habitat and the urbanists to support the viability of nature. This urban-to-rural transect hierarchy has appropriate building and street types for each area along the continuum.
7. Increased Density -More buildings, residences, shops, and services closer together for ease of walking, to enable a more efficient use of services and resources, and to create a more convenient, enjoyable place to live.-New Urbanism design principles are applied at the full range of densities from small towns, to large cities
8. Green Transportation -A network of high-quality trains connecting cities, towns, and neighborhoods together-Pedestrian-friendly design that encourages a greater use of bicycles, rollerblades, scooters, and walking as daily transportation
9. Sustainability-Minimal environmental impact of development and its operations-Eco-friendly technologies, respect for ecology and value of natural systems-Energy efficiency-Less use of finite fuels-More local production-More walking, less driving
10. Quality of Life - Taken together these add up to a high quality of life well worth living, and create places that enrich, uplift, and inspire the human spirit.

...............Berikan komen bernas anda - Setakat mana prinsip-prinsip ini dipertimbangkan dalam pembangunan fizikal di Malaysia.

16 comments:

  1. Sepuluh (10s) kriteria yang perlu dipertimbangkan oleh jururancang bagi membentuk pembangunan yang seimbang, selesa dan selamat.

    ReplyDelete
  2. salam.prinsip new urbansm scr mnyeluruhnya diperlukan bg mncapai tahap bandar yg kondusif.pmbngunan yg bibuat perlu seimbang dan mmudahkan penduduk.tahap kemudahsampaian ditngkatkan bg mmberi kmudahan kpd pnduduk.

    ReplyDelete
  3. Apa yang saya dapati pembangunan di Malaysia sekarang ada menerapkan prinsip-prinsip new urbanism dan ianya amat penting bagi mencapai kualiti hidup yang baik.

    ReplyDelete
  4. Pada pendapat saya konsep new-urbanism ini ada digunapakai secara praktikal nya dalam perancangan di Malaysia tetapi lebih banyak digunapakai secara teorinya sahaja..dalam realiti pembangunan negara kita masih jauh lagi untuk mencapai bandar yang mengamalkan prinsip2 new-urbanism berbanding dgn negara-negara maju yang lain.. semoga usaha2 dilakukan untuk kembali kepada fitrah manusia yang asal dengan menjaga hubungan antara alam sekitar, manusia dan tuhan diteruskan terutama kepada generasi2 perancang yang akan datang..

    Renungan bersama- "Merancang adalah untuk pembangunan akan datang kerana dunia pada masa kini adalah pinjaman daripada generasi akan datang"

    ReplyDelete
  5. 10 prinsip new urbanism menunjukkan kepada kita bahawa pembangunan sekarang perlu kembali kepada fitrah manusia itu sendiri.Dimana fitrah manusia yang ingin kepada kualiti hidup yang aman,kesenangan,kurangnya masalah pencemaran dan juga adanya komunikasi antara kejiranan masing-masing.Namun diperhatikan bahawa ia hanya kesedaran semata-mata dan pelaksanaannya di Malaysia jarang menepati 10 prinsip sebenar new urbanism.

    ReplyDelete
  6. Untuk mewujudkan sebuah bandar yang aman, selesa dan mencapai tahap yang seimbang dengan pembangunan masa kini, sepuluh prinsip new urbanism perlu diterapkan. penerapan prinsip-prinsip ini akan menjadikan sesebuah kawasan lebih baik dan mempunyai ciri-ciri yang tepat sebagai sebuah bandar.

    ReplyDelete
  7. Dewasa kini,amatlah sukar untuk menerapkan kesemua prinsip tersebut di Malaysia walaupun terdapat sedikit sebanyak yang telah diterapkan dlm pembangunan sedia ada. Ini kerana banyak faktor-faktor yang menghalang ianya daripada dilaksanakan. Salah satunya adalah faktor cuaca.Keadaan bumi yang semakin panas menyebabkan prinsip 'walkability' ini sukar untuk dilaksanakan kerana orang ramai lebih gemar menggunakan kenderaan walaupun untuk pergi ke kedai dan sebagainya. Namun begitu,demi untuk menyediakan suatu kehidupan yang harmoni,10 prinsip tersebut amatlah penting untuk diaplikasikan dalam sesebuah pembangunan.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Bagi saya prinsip new urbanisme adalah penting dalam sesuatu aktiviti pembangunan sesebuah bandar.Ini adalah kerana pembangunan dapat dijalankan dengan baik dan dapat memenuhi keperluan dan kehendak masyarakat bandar.Pembangunan bandar yang bagus adalah pembangunan yang mempraktikkan 10 prinsip new urbanisme dengan ini secara tidak langsung menyumbang ke arah pembangunan mampan.

    ReplyDelete
  10. pada pendapat saya 10 prinsip yang digunapakai dalam konsep new urbanisme ini adalah amat bertepatan dengan kehendak masyarakat pada masa kini di mana mereka menginginkan kehidupan yang bukan sahaja mempremierkan diri mereka ke arah pembangunan semata-mata malah menuju ke arah konteks pembangunan mampan.

    ReplyDelete
  11. pendapat saya, kesemua prinsip di atas adalah penting tapi saya lebih berminat pada prinsip ke-9 iaitu sustainabiliti. pembangunan yang baik adalah pembangunan yang stabil dari segi alam, eko dan sosial.

    ReplyDelete
  12. Pada pendapat saya, 10 prinsip ini perlu diterapkan untuk pembangunan sesuatu bandar. Hal ini kerana prinsip ini meliputi semua aspek iaitu kemudahan masyarakat, persekitaran, landskap, jalan perhubungan dan lain-lain untuk keselesaan masyarakat. Pembangunan bandar boleh dibangunkan dengan lebih maju dan mampan sekiranya mengamalkan prinsip2 ini.

    ReplyDelete
  13. konsep new-urbanism ini ada digunakan di dalam pembangunan di Malaysia amnya.Jika tidak sudah tentunya pembangunan di Malaysia ini tidak akan menghadapi pembangunan yang agak pesat..Walaubgaimanapun,masih ada segelintir konsep yang belum sepenuhnya dipatuhi bgi mrncang pembangunan ini..Sebagai contoh connectivity di kawasan saya,Chukai..Saya serta majoriti penduduk bndr amat tidak berpuas hati dengan sistem jalan yang dibuat..Ini kerana,sistem jalan sehala yang dibuat di bandar ini amat tidak relevan..ianya meyusahkan penduduk dan trpksa mngambil masa yg lma utk smpai ke sesuatu tmpt walhal jika jlan trsebut dibuat 2 hala,hanya memrlukan msa yg singkat shj..oleh itu,perncngan yg dibuat perlu menitikberatkan aspek mesra pengguna agr sesbuah bndr itu dpt seiring dngn prinsip2 yg ada..

    ReplyDelete
  14. New Urbanism???mgkin ramai yang tidak menyedari apakah sebenarnya new urbanism yang boleh memberi impak besar terhadap kehidupan komuniti di bandar. 10 prinsipnya menyatakan dengan jelas tentang peranan setiap satu nya dalam kita mencapai suatu kehidupan dam pembangunan yang mampan.

    ReplyDelete
  15. In my opinion,in order to have a better development in urbanism, these criteria should be considered by planners and the authorities in charge.becouse,according to these principles ,we can achieve the goals in different aspects such as facilities,environment and etc.I think the main cause to prevent the implementation of these new urbanism's criteria is lack of fund in the related private and governmental sectors.

    ReplyDelete
  16. In sum, I can say that I agree with these principles!But when I want to think about some of these principles in depth, some misunderstanding occur to me.
    First, for the 7th principle, Increased Density, I disagree with the implication somehow, I guess many of inhabitants within a city, prefer to live in quiet places, hence, I think they do not prefer to live in high-dense places, because they might be nervous of living in such areas, so I am not sure whether or not that is a good principle to recommend for creating a pleasant city ...
    On the other hand, while I agree with the green transportation, and the use of all vehicles that mentioned above in the article, but I believe in that we have to accept the automobiles, because that is a fact!The obvious fact is that the number of automobiles are increasing during the time, even their speed, so we can not prevent of manufacturing them, since many of the people like them and enjoy of driving, so we, as planners, should not let ourselves to forbidden the use of automobiles in the future cities, but we can expect and ask the factories to produce the automobiles that produce less harmful materials to the air, less pollute the air, creating less noises, etc. I think when we accept all the facts, we then can plan better, since we should make plans that are functional, not only plans that are beautiful on papers!

    ReplyDelete