Tuesday, July 27, 2010

071 - Understanding The Meaning of METROPOLITAN REGION for Urban Planner...

photo by Wandy Sosa

update submitted:

1. Mohd. Azlihaffendi 2. Nor Suliza 3. Nor Wahida 4. Wan Sakinah 5. Faeizah 6. LIana Afrida 7. Mohamad Hafiz Mohd Bakhari 8.Mohd. Alif 9. Norfatinah 10. Nur A'in Ilani 11. Ahmad Zarif 12. Abdul Aziim 13. Farid (Tuah) 14. Nur shahrina 15. Mohd Shukhairi 16. Nur Azizah 17. Muhammad Faeiruz 18. Norhaliza 19. Sharifah Athirah 20. Nor Diyana 21. Li Cong 22. Nurain Mohd. Sith 23. Mohd. Saiful Zaidi 24. Roslan 25. Muhamad Hafidz Mohd Raidzuan 26. Siti Hazar 27. S.Yasmin 28. Mohd. Zulkifli 29. Nabilah 30. Eida Nur Eilham 31. Intan Nur Nabila 32. Nurul Iqlima (Hinata) 33. Azman 34. Nurulain Salihan 35. Mohd. Shafie 36. Lai Siew Ke 37. Gao Xia 38. Ma Wen Xian 39. Pang Hooi Phing 40.TeeYeong Yih 41. Ngu Ket Yi 42. Liu Wen 43. Nadiah Hakimah 44. Diana Ba'ee 45. Nur Farhana 46. Nor asraf 47. Rosnawati 48. Noramiza Illiany 49. Megat Shamsul Ma'arif 50. Mohd. Ariff Fakhruddin 51. Gingerlla 52. Nur Isti Qurratu'aini 53. Ngo Tzuo Dong 54.Ling Xiao 55. Shan Di 56. Li Yimeng 57. Tantinny FCL 58.Shahrul Izuan 59. Wan Nur Syuhada 60.Azyan Izzati 61.Siti Hafizah 62.Farihah 63. Hilyati 64.Mohamad Taufek 65.Mohd. Roslan 66. Mohd. Syukri 67. Azree Azmin 68.Suhaimi 69. Nor Sazwani 70.Aishah Taib 71. Rosiella




21 comments:

  1. The five best explained get rm10 each.

    ReplyDelete
  2. saya tidak kisah akan ganjaran dan saya anggap ganjaran tu sebagai pembajakar semangat kami tuk belajar

    meh kawan-kawan yang lum hantar jom hantar
    kongsi ilmu dalam alam siber

    Wilayah metropolitan
    Bila kita berkata mengenai wilayah, benak kita akan berfikir mengenai 3 wilayah yang ada di Malaysia iaitu wilayah Persekutuan Kuala lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan dan Wilayah Putrajaya. Dalam konteks yang kita bincangkan sekarang adalah mengenai Wilayah Metropolitan. Ia merupakan suatu yang di banggakan oleh sesiapa yang tinggal ataupun berasal dari kawasan tersebut.
    Metropolitan selalu di kaitankan dengan bandar yang maju dan mempunyai kawasan yang besar dan juga mempunyai jumlah penduduk yang ramai atau berkepadatan tinggi .Metropolitan menjadi tumpuan utama bagi seseorang bagi mendapatkan sesuatu kerana semuanya berpusat di situ. Kebanyakan keperluan harian boleh di dapatkan daripada situ.
    Kebanyakkan aktiviti ekonomi metropolitan adalah berdasarkan K-Ekonomi. Apakah itu K-Ekonomi dan apa kaitannya dengan metropolitan ini?Adakah ia hanya satu polisi yang tidak memberi apa-apa impak kepada pembagunan sebuah bandar atau wilayah. Jika itu tanggapan yang ada, haruslah di kikis agar tidak menjadi barah. Kerana K –Ekonomi merupakan pemangkin @catalyst pembagunan pada zaman sekarang. Ia sebenarnya ekonomi yang berteraskan kepada pengeluaran, pengedaran dan guna pakai pengetahuan, yang merupakan jentera pertumbuhan dan penjanaan kekayaan. Tapi aspek pertama yang menjadi kunci utama kejayaan K- Ekonomi adalah penggunaan ilmu pengetahuan dan aplikasi ICT.


    Dengan adanya ICT dan ilmu itu menamng senang untuk menjalankan perniagaan, semuanya berada di hujung jari. Pembandaran akan bertambah maju dan moden kerana dengan adanya ICT. Ini merupakan pemangkin kemjuan dan penarik orang untuk datang ke suatu wilyah metropolitan. Mereka saling berhung dengan lebih mudah tak seperti dahulu, sekarang dengan adanya K-Ekonomi mereka dapat bersaing dengan dunia luar dan wilayah metropolitan itu akan semakin berkembang kerana dunia luar sudah mengetahui kewujudan tersebut.

    Fenomena sekarang bolehlah di katakan sebagai globalisasi. Ia merupakan satu konsep di mana banyak kawasan bersatu menjadi satu blok yang tidak mempunyai sempadan. Wilayah metropolitan yang besar itu sudah semestinya mengalami globalisasi. Saingan sudah semestinya berlaku dan tidak dapat di elakkan di zaman ini. Globalisasi ini menjadikan wilayah metropolitan ini berdaya maju bagi menampung jumlah penduduk yang tinggal di kawasan tersebut.

    ReplyDelete
  3. dr saya rasa senang betul hantar pakai macam ni...moden dan interaktif lagi...kalo ada asgment kita guna cara macam ni lagi dr ya...huhu

    ReplyDelete
  4. Dalam kita mengklafikasikan wilayah metropolitan,kita berfikir tentang suatu bandar yang serba moden,canggih dan sebagainya.Dalam usaha kita mengejar untuk mencapai status bandar metropolitan kita jangan lupa bahawa penduduk di dalam bandar itu sendiri perlu mencapai tahap metropolitan,bukan hanya dari sudut pengetahuan teknologi bahkan dari sudut rohani itu sendiri.
    Metropolitan berasa dari perkataan barat,kita jangan bangunkan negara kita berkonsepkan metropolitan barat.....pusat hiburan bersepah di sana-sini...kompleks perniagaan besar ....tetapi tempat beribadat susah nak di temui di bandar-bandar besar.
    Adakah definasi metropolitan itu hanya di nilai dari sudut fizikal semata-mata? bagaimana pula dengan rohani penduduk bandar itu sendiri? cuba kita renungkan...

    Boleh ka tidak kalau saya katakan Mekkah adalah bandar metropolitan?......
    coretan di malam hari...cuba kita fikir-fkirkan..

    ReplyDelete
  5. Bandar Metropolitan merupakan kawasan perbandaran yang merebak dan menghasilkan pertumbuhan perbandaran di kawasan sekitar sehingga mengabungkan bandar-bandar berdekatan yang lain. Bandar metropolitan mempuyai jumlah populasi kependudukan yang besar iaitu melebihi 1 juta orang penduduk. Metropolitan mempuyai ciri ekonomi seperti keupayaan keluaran kewangan yang besar nilainya (KDNK), ibu pejabat korporat untuk perbadanan multinasional, institusi kewangan antarabangsa, dan bursa saham yang mempengaruhi dunia contohnya seperti di New York. Selain itu juga ianya memainkan pengaruh dan penglibatan yang penting dalam hak ehwal antarabangsa seperti Washington yang merupakan pusat kerajaan Negara.
    Bandar metropolitan menyediakan sistem pengangkutan yang canggih yang merangkumi rangkaian lebuhraya, lapangan terbang antarabangsa utama, sistem pengangkutan transit yang pelbagai seperti LRT, feri ataupun bas dan bangunan pencakar langit yang terkemuka. Mereka yang tinggal di bandar metropolitan mempuyai kos sara hidup yang tinggi berikutan seiring dengan permintaan yang tinggi dan pembangunan yang maju.
    Walau bagaimanapun bandar besar begini tidak lari dari mengalami impak negatif seperti kesesakan kawasan kediaman dan lalulintas, pencemaran alam sekitar, percanggahan aktiviti gunatanah, kenaikan harga nilai tanah, ancaman masalah jenayah dan sebagainya.
    K ekonomi merupakan satu kaedah di mana pengetahuan, kreativiti dan inovasi memainkan peranan yang penting dalam menjana dan memapankan pertumbuhan. Oleh sebab itu dalam membangunkan bandar metropolitan sebahagian besar dari agenda k ekonomi adalah penting untuk diaplikasikan untuk pembangunan pada masa akan datang. Sebagai perancang bandar yang berkualiti, hal ini merupakan satu cabaran yangke arah menyediakan kualiti hidup yang baik kepada penduduk bandar.

    ReplyDelete
  6. Pada pendapat saya metropolitan boleh dianalogikan sebagai magnet utama yang menarik magnet-magnet kecil yang terdapat di kawasan sekitarnya iaitu kawasan-kawasan bandar berhampiran. Metropolitan didefinisikan sebagai suatu pusat penempatan yang besar yang terdiri dari satu bandar besar dan beberapa kawasan yang berada di sekitarnya dengan satu atau lebih bandar besar yang dijadikan sebagai titik hubung (hub) dengan bandar-bandar sekitarnya. Suatu kawasan metropolitan merupakan aglomerasi (timbunan) dari beberapa kawasan penempatan, yang tidak semestinya bersifat bandar, namun secara keseluruhan membentuk suatu kesatuan dalam aktiviti bersifat kota dan bermuara pada pusat iaitu bandar besar yang merupakan teras dari aspek dari aliran tenaga kerja dan aktiviti komersial. Menurut Goheen (dalam Bourne, edition. 1971) mendefinisikan bandar atau daerah Metropolitan adalah kawasan bandar dengan ciri-ciri penduduk yang lebih ramai jika dibandingkan dengan penduduk perdesaan di sekitarnya. Istilah ini digunakan untuk memberikan gambaran yang lebih tepat mengenai saiz dan konsentrasi penduduk dalam wilayah yang luas yang selanjutnya dapat menunjukkan besaran pusat-pusat penempatan yang utama di sesebuah negara. Oleh itu, secara umum kawasan metropolitan boleh ditakrifkan sebagai satu kawasan dengan kepadatan penduduk yang besar, dengan kesatuan ekonomi dan sosial yang bersepadu dan mencirikan aktiviti bandar tersebut.

    ReplyDelete
  7. saya suka beri ringkasan tentang pendapat roslan,ain dan dinot...
    hurm kalo roslan memberi idea tentang metropolitan ada pembagunan yang maju tetapi berteraskan unsur rohani.....
    kalo ain pulak merumuskan metropolitan adalah bandar yang maju dan ramai orang,pengankutan yang efisen dan k-ekonomi adlah pekra yang penting yang perlu ada...
    kalo diana pulak bercerita mengenai mempunyai pusat bandar dan kawasan sekelilng yang saling berhubungan....hurm sagt menark ....

    ReplyDelete
  8. MOHD SAIFUL ZAIDI BIN MAZLAN

    METROPOLITAN REGION; THEORY WITHOUT ABSOLUTE REALITY?
    Over a century, history itself becomes the story-teller about how human evolves; emergence of empires and kingdoms, and lastly, the rise of civilizations towards its falls. These civilization then leads technologies, knowledge, identities and last but not least; development of their own settlements. As time goes on, the settlement will experiences growth, developed until metamorphosed into metropolitan region where they can brag about.
    Metropolitan region refers to a territory or area which is influenced by a city with large population of citizen where most of human activities and their needs are concentrated within it. Metropolitan region also becoming a very interesting topic since its theory is to embrace globalization for good wills, so people can share and learn everything as the quote saying, ‘world without limit’. Therefore, the idea of metropolitan brings new hope to people for a better quality of life.
    However, the idea can be rather nightmare and terrifying. Take a look at the metropolitan area around us; increase in crime rate, loss of social awareness and the disappearance of identity of culture. The actual fact is some of the people accept the beliefs in ‘survival of the fittest’. They even neglect their religions’ law and backstabbing each other for gold and glory. Is this what we call as ‘hope’?
    In order to become a step ahead, wars that negate other people’s sadness and despair are happening. Teenagers brainwashed by terrorist through knowledge that has no true moral values. People died in vain, the elders are no longer having their respects. Is this what we call ‘a better life’?
    It is true that metropolitan is good to human races, but not without limit where human must obey. There must be a guidelines where what is do and don’t. Only through proper guidelines, the real problems will be determined and the solutions will be there for us to face real scenario of people.
    Only through these methods, metropolitan area will become ideal, and it will become reality; where the theory is worth to become a dream…

    ReplyDelete
  9. METROPOLITAN REGION; THEORY WITHOUT ABSOLUTE REALITY?
    Over a century, history itself becomes the story-teller about how human evolves; emergence of empires and kingdoms, and lastly, the rise of civilizations towards its falls. These civilization then leads technologies, knowledge, identities and last but not least; development of their own settlements. As time goes on, the settlement will experiences growth, developed until metamorphosed into metropolitan region where they can brag about.
    Metropolitan region refers to a territory or area which is influenced by a city with large population of citizen where most of human activities and their needs are concentrated within it. Metropolitan region also becoming a very interesting topic since its theory is to embrace globalization for good wills, so people can share and learn everything as the quote saying, ‘world without limit’. Therefore, the idea of metropolitan brings new hope to people for a better quality of life.
    However, the idea can be rather nightmare and terrifying. Take a look at the metropolitan area around us; increase in crime rate, loss of social awareness and the disappearance of identity of culture. The actual fact is some of the people accept the beliefs in ‘survival of the fittest’. They even neglect their religions’ law and backstabbing each other for gold and glory. Is this what we call as ‘hope’?
    In order to become a step ahead, wars that negate other people’s sadness and despair are happening. Teenagers brainwashed by terrorist through knowledge that has no true moral values. People died in vain, the elders are no longer having their respects. Is this what we call ‘a better life’?
    It is true that metropolitan is good to human races, but not without limit where human must obey. There must be a guidelines where what is do and don’t. Only through proper guidelines, the real problems will be determined and the solutions will be there for us to face real scenario of people.
    Only through these methods, metropolitan area will become ideal, and it will become reality; where the theory is worth to become a dream…

    ReplyDelete
  10. Blog yg bermanfaat utk di ikuti...dan cantik.
    Teruskan menulis.

    dari: Jiran sebelah bilik.

    ReplyDelete
  11. In my opinion,basically metropolitan region can be defined as the area with a large population density and employment density which at the same time act as the core for economic activities, investment and business opportunities. Metropolitan region is usually named after largest or most important central city within it. The large population at the metropolitan region core consist a large number of metropolis and they actually neighbor cities that influences the area for the activities that can generate economic and people to migrate. There are several hubs surrounding the metropolis where the roads will connected them to the area. The hubs play a role as the main and large city to the sub area. The examples of the metropolitan country are Tokyo (33 million)and Seoul (24 million). The transformations of the city to the metropolis area is influence by the rapid urbanization that bring challenges for the community as well as offered the safe places where all people can benefit from the urban development. The metropolitan region provides a good system and as well as high accessibility for the community. For example is airport, mass transit systems and road vehicles usage. Other than that, a complete services can be found at metropolitan region such likes hospital, universities and bank. The high cost of living will base on personal wealth because of the high living quality inside the metropolitan region.

    =)

    Nabilah Mohd Isa
    3SBW

    ReplyDelete
  12. EIDA NUR EILHAM RAZAK

    The meaning of metropolitan region is the areas that have high density of population and employment densities that act as the core for central economic activities, investment and business opportunities. It also covers more than 1 million non farming residents. The large population at the metropolitan region core consist a large metropolis and there are neighbor cities that also influences the area for the activities that generate the economic and people to migrate. There are several hubs surrounding the metropolis with the roads connected them to the area. The hubs act as the main and large city to the sub area. The examples of the metropolitan country are Tokyo (33 million people), Seoul (24 million people), Jakarta (23 million) and Shanghai (16 million). The transformations of the city become the metropolis area is because the rapid urbanization that gives challenge for the community and it also give the safe places where all people can benefit from the urban development. The metropolitan region provides high quality of infrastructure and facilities and there are many prominent mega structure buildings. The high accessibility also had been provided for the community and the commuter belt for example airport, mass transit systems and road vehicles usage. Lots of services can be found hospital (health), universities (education) and bank (financial). The high cost of living based on personal wealth because of the high living quality at the metropolitan region.

    ReplyDelete
  13. DENIFITION OF METROPOLITAN REGION
    Based on my understanding, a metropolitan region usually combines an agglomeration with peripheral zones not themselves necessarily urban in character, but closely bound to the center by employment or commerce. Usually a metropolitan region is measured based on various indicators such as population, the structure of the city, urbanization, mobility, habitat and others characteristic. It is a large city or town area comprising the built-up area of a central place and it is surrounding the suburban and other neighboring communities. Metropolitan region consists of high population densities and have a greater market economy as we can say a larger scale power based. It has been a place which people make investment in business and a lot of opportunity such employments for their communities. Metropolitan region are also sometimes known as a commuter belt, and may extend well beyond the urban periphery depending on the definition used. Within high accessibility with providing the airport, extensive and popular mass transit systems, prominent rail usage, road vehicle usage and major seaports have make these zones qualified to be a metropolitan region. Furthermore, it is support with a prominent skyscrapers and mega buildings structure with high quality of infrastructure and facilities services such as financial, education, health and high quality of life is showed in the metropolitan area. The example of metropolitan region is Tokyo and New York city.
    =))
    Intan Nur Nabila bte Abdul Kadir
    3SBW

    ReplyDelete
  14. METROPOLITAN REGION
    Metropolitan adalah sebuah pusat bandar yang merupakan sebuah bandar yang pesat membangun disamping mempunyai bilangan penduduk yang sangat ramai. Contohnya, bandar tokyo yang mempunyai bilangan penduduknya sebanyak 33 juta berbanding Kuala Lumpur hanya sebanyak 5 juta sahaja. Metropolitan merupakan hieraki yang teratas dalam hieraki pembungunan bandar-bandar.
    Ia juga merupakan pusat bandar yang pesat kerana pusat-pusat pentadbiran kerajaan, aktiviti sosial, ekonomi dan fizikal. Pusat-pusat pentadbiran kerajaan terpusat di pusat bandar kerana ia mempunyai kemudahan dalam melaksanakan pentadbiran.
    Pusat bandar metropolitan akan wujud apabila sesebuah bandar tersebut mengalami kemasukan migrasi dari negeri-negeri yang berhampiran untuk mencari pelung pekarjaan. Salah satu ciri-ciri bandar metropolitan adalah peluang pekerjaan yang banyak dan telah menarik ramai penduduik luar untuk berhijrah ke pusat bandar. Sebab itulah, bilangan penduduk pusat meningkat. Sektor ekonomi juga semakin pesat membangun. Contonya, dapat kita lihat adalah K-ekonomi yang dapat menaril ramai pelabur asing.
    Selain itu, keadaan pusat bandar metropolitan juga dikatakan amat pesat berbanding keadaan diluar bandar kerana penduduknya amat aktif dalam aktiviti yang dijalankan. Aktiviti perdagangn dan perindustrian jaga dijalankan untuk pembangunan infrastruktur malah menjana hasil ekonomi negara.
    Namun begitu, bandar-bandar pesat metropolitan merupakan bandar yanng berisiko mengalami pencemaran alam sekitar kerana pembangunan yang pesat membangun dan sudah pasti akan mengalami pencemaran seperti pencemaran bunyi dan udara. Selain itu, bangunan-bangunan tinggi ibarat seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan megah berdiri di pusat bandar.

    ReplyDelete
  15. NURFARHANA ABDUL GHAFAR
    3SBW

    A metropolitan region is known as an area with a large density of population. It usually consists of many large cities which undergoes conurbation process. This happens when the adjacent cities having a continuous built up areas and the development goes beyond the administrative limit. Intense development in one or more closely adjoining small cities is the main cause of metropolitan region’s presence. A Metropolitan Region is also known as a region which faces massive growth in economic, industrial sectors, population density, employment and others. This is why the development approaches the boundary of an organizational territory. And yet may lead to urban sprawling.

    A metropolitan region carries its own notable characteristics.
    • Dense population
    • Highly accessible
    • Numerous employment offers
    • The increasing of Cost of living
    • Significant transport infrastructure implemented
    • Significant technology applied
    • Abundant of institutions

    tq.

    ReplyDelete
  16. Maksud wilayah metropolitan.

    Wilayah metropolitan ini boleh dikatakan satu kawasan petempatan bandar yang bersaiz besar. Contohnya di Malaysia seperti di Lembah klang, Johor Bharu dan Pulau Pinang. Ketiga-tiga kawasan ini mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat, pertambahan penduduk, peningkatan masalah sosial dan sebagainya. Pertambahan penduduk yang pesat akan meyebabkan belakunya perubahan pada bandar seperti urban spraw yang berterusan.

    Dalam konteks pembangunan di Malaysia, kawasan wilayah metropolitan ini adalah kawasan tepubina dimana dalam kawasan ini mempunyai kawasan bandaraya dan bandar-bandar kecil yang digabungkan menjadi satu kawasan yang dipanggil wilayah metropolitan. Pertambahan penduduk dan peningkatan taraf hidup penduduk akan berlaku akibat pembangunan yang pesat ini.

    Kewujudan wilayah Metropolitan ini akan menimbulkan pelbagai masalah dalam kawasan tersebut iaitu harga tanah dalam kawasan tersebut akan meningkat naik dan kesannya kepada pasaran hartanah. Kelemahan sistem pengangkutan bandaraya, kekurangan kemudahan infrastruktur fizikal kerana pembangunan bandar yang pesat dan pertumbuhan penduduk.

    Selain itu, masalah alam sekitar juga turut berlaku seperti pencemaran udara akibat pertambahan kenderaan di jalan raya, pencemaran bunyi daripada kilang2 yang wujud dan bertambah dalam kawasan tersebut serta pencemaran air akibat daripada penduduk ataupun industri2 perbuatan atau perniagaan yang meningkat dalam kawasan tersebut.

    Kewujudan wilayah metropolitan ini ada baik dan buruknya.Wilayah metropolitan ini mampu meningkatkan pendapatan dan taraf hidup penduduk, kemajuan yang baik dan di perlukan oleh penduduk yang berada di bandar kecil dan sebagainya

    ReplyDelete
  17. HILYATI HASBULLAH
    3SBW

    In my opinion, metropolitan region is basically related with the large population living in a large city. Large city here means area that has already through some of the development process called conurbation. Conurbation is combination between a number of large city or towns through physical expansion and population growth to become a region. In Malaysia, there is three example of metropolitan region area which is Lembah Klang, Johor Bharu and Pulau Pinang.
    The development in this area was developing rapidly and usually over the limitation. Obviously, metropolitan region consist of high population and building densities that will create many opportunities to the community such as jobs, investment on businesses, education and many other things as this area actually have a sustain economy. On the other hand, most of the metropolitan region was completely providing an enough infrastructure and services like public transport, accommodation, health, financial and commercial area that make people tend to migrate and live there.
    Metropolitan region very closely related to some urban issue which is actually will become serious if we ignored it. The issue is like urban sprawl, air pollution which is come from increasing number of usage private transport, congestion, flooding, not enough low cost houses because the demand were too high, insufficient infrastructure to support high population, increasing number of squatters because of migration and social problem. As a conclusion, a good planning in metropolitan region is important to deal with all the issues and challengers for public convenience.

    ReplyDelete
  18. Berdasarkan pemahaman saya, sesebuah Bandar raya akan digelar metropolitan apabila Bandar raya tersebut telah mempunyai jumlah penduduk melebihi sejuta orang. Di samping itu juga, metropolitan berada pada hierarki yang lebih tinggi dan mempunyai lingkungan pengaruh yang lebih luas berbanding dengan bandaraya. Sesebuah kawasan metropolitan biasanya mempunyai kepelbagaian fungsi seperti pusat pentadbiran, pusat perkhidmatan, pusat perdagangan, pusat kewangan dan bank, pusat perniagaan, pusat pendidikan dan sebagainya. Bandar-bandar metropolitan ini terdiri daripada sistem kemudahan dan infrastruktur yang moden dan canggih seperti sistem pengangkutan transit aliran ringan seperti di Kuala Lumpur yng dikenali LRT, MRT di Singapura, lapangan-lapangan terbang antarabangsa utama, perkhidmatan feri ataupun bas serta terdapatnya bangunan pencakar langit yang terkemuka.Wilayah Metropiltan ini juga biasanya berfungsi sebagai ibu Negara kepada sesebuah Negara. Contohnya, metropolis Bangkok, metropolis Kuala Lumpur serta metropolis Tokyo.Bandar-bandar metropolitan ini terbentuk adalah disebabkan oleh banyak factor terutamanya dari segi pertambahan bilangan penduduknya yang menjana kepada kepentingan ekonomir . Di era teknologi moden masa kini, wilayah metropolitan kini bukan sahaja mengaplikasi ilmu pengetahuan sahaja malah menggabungkan konsep k-economy di mana generasi-generasi ilmuwan ini boleh menyumbang di dalam pertumbuhan ekonomi. Ianya juga lengkap dengan segala kemudahan-kemudahan yang diperlukan oleh sebuah Bandar metropolitan.Di samping itu juga,sudah tentunya wilayah metropolitan ini berada selaras dengan konsep pembangunan mampan yang mana menyediakan kemudahan pentadbiran yang bagus,mencapai tahap ekonomi yang kukuh dan stabil serta mempunyai kesatuan penduduk yang sangat erat.

    ReplyDelete
  19. NUR NADIA BINTI ABDUL AZIZ AB080132 880401-01-5552
    Q: Describe in your own words what u understand by the meaning of Metropolitan Region

    In my own opinion, Metropolitan Region means one big city with a very large population and high cost living. There are so many criteria of Metropolitan Region which can shows by the big number of population, socio-political structure and stabilization of economics position. What I understand about Metropolitan Region is, there should be a better quality of life in that area and aggressive development process because, usually Metropolitan Region is a development centre of the area or city. Through readings and my own experiences, I found out that Metropolitan Region provide a better communication, education level, transportation and services. Metropolitan Region also functional as administrative centre which make the area is so busy and crowding with so many activities in there but limited space for agriculture.
    For me, Metropolitan Region offers a modern high class living style, in other way, it already destroyed the heritage value of the area or city, limited green space and facing so many environmental problems. The uncontrolled of rapid urbanization gave a bad impact that we have loss the traditional symbol and function of the city. I do a lot of travel lately, and I have learned so many things that was so important for me as a future planner. I can see the aggressive development progress in Metropolitan Region such as Kuala Lumpur and Nusajaya, but what I’m wondering is the ability of the future community to cope with this aggressive life style changes and the ability of government to manage this situation. There should be a best solution for this matter.

    ReplyDelete
  20. The best five explanations in understanding the meaning of Metropolitan Region (in own words):
    - AB073027 LI CONG
    - CB100029 MOHD AZLIHAFFENDI BIN ADENAN
    - AB080109 MOHD FARID BIN MD YUNOS
    - AB080128 NOR WAHIDA BTE MOHD TALIB
    - CB100038 SHARIFAH ATHIRAH IZYAN BT WAN KASSIM

    Congratulation! Please see me. TQ

    ReplyDelete