Saturday, July 31, 2010

074 - BANJIR DI BANDAR MALAYSIA.. bagaikan limpahan airmata penduduknya???

Bandar Kuala Trengganu
Bandar Segamat



Bandar Kota Tinggi






5 comments:

  1. Memang teruk sekali banjir masa tu..Ramai yang menyalahkan perancang. Sebenarnya semua terlibat dalam mengurus sistem saliran dalam sesebuah bandar.

    ReplyDelete
  2. banjir yang berlaku pada satu ketika dulu mungkin salah dalam perancangan,tapi apa yang berlaku sebenarnya adalah kerakusan manusia yang mengeksploitasikan sumber alam cintaan allah tanpa memikirkan bahanan yang di terima oleh alam semula jadiini.

    ReplyDelete
  3. hujan adalah anugerah ALLAH S.W.T, manakala banjir adalah ujian kepada kita sebagai manusia. adakala ya, kita sebagai manusia alpa terhadap nikmat yang diberi, maka ALLAH S.W.T ujian kepada kita agar kita ingat dan berwaspada dalam mengerjakan urusan kita sebagai manusia dan sebagai planner yang harus bertanggungjawab dalam setiap perancangan....

    ReplyDelete
  4. concrete jungle merata2 tmpat....so mane air hujan nk pg??????????akhirnya jdla flash flood..pmbngunan yg dbuat tidak mngambil kira aspek2 ini..tp ble da jd mcm ni,masing2 saling tuduh mnuduh..

    ReplyDelete
  5. kita hidup di muka bumi ini sebagai khalifah. jaga lah juga hubungan terhadap alam sekitar. bakal-bakal perancang perlu 'take note' terhadap isu yg kerap berlaku ni. jangan hanya mengejar kemodenan, kemewahan, sampai lupa kepada yg utama. banjir juga merupakan amaran dari Allah untuk makhlukNya yg lalai.

    ReplyDelete