Thursday, June 23, 2011

117 - A TASK for TOWN PLANNER... PLANNING FOR UNIVERSITY TOWN

Physical Planning rethinking…Merancang pembangunan & fungsi Universiti sebagai pemangkin kepada pertumbuhan bandar. Sekian lama banyak universiti kampus dirancang dan dibina: UTM-Skudai, UKM-Bangi, UiTM-Shah Alam, UPM-Serdang, UUM-Sintok, UTHM-Parit Raja, UTeM-Durian Tunggal, UMP-Gambang, UiTM-Muazam Shah, MMU-Cyberjaya, USIM-Nilai dll...... namun secara fungsi dan fizikalnya ia terpisah dari pembangunan sekelilingnya (boundary,security & fences)…samada dari segi fasiliti kemudahan sosial, fungsi kediaman maupun gunatanahnya, fungsi perniagaan, perdagangan, pengangkutan dan kemasyarakatan....a task for Town Planner - Planning for a World Class Universiti Town.

15 comments:

  1. kurang faham sedikit dengan apa yang dikatakan terpisah dengan pembangunan sekeliling. apa kehendak sebenar dalam menghasilkan World Class Universiti Town?

    ReplyDelete
  2. ini mcm ape yg aimran post kat fb kan dr?? link antara U n surrouding... mmg xde... sume berpagar...

    ReplyDelete
  3. Mariea...Terpisah kerana adanya sempadan yang formal, berpagar, guard, peraturan keluar masuk, kemudahan yang terhad, dari segi fizikalnya..tiada continous sistem jalan kaki, landskap, bus route, parking, kemudahan ekses, aktiviti informal dan ciri yang dipelajari dalan studio urban design. dll.
    Nad (ATM)...betul tu. Betul.

    ReplyDelete
  4. Perancangan perlu berasaskan fitrah alam dan fitrah kejadian manusia..

    ReplyDelete
  5. bandar luAR negara menggabungkan pusat pengajian dengn bandar utama menjadikan bandar lebih aktif dan hidup sepenuhnya, semua fasiliti,openspace,kedai2/pasaran dapat digunakan sepenuhnya. bandar menjadi lebih hidup dan berkenbang pesat. di malaysia kebanyakannya kite lebih kepada ketenteraman persekitaran. contohnya di utm sendiri dibina jauh dari bandar utama bagi memberikan pelajarnya lebih ketenteraman dan ketenangan semasa belajar.
    bagi saya, lebih baik jika berada di tengah bandar kerana walaupun ianya agak bising, namun kite perlu fikir x semua pelajar yg boleh belajar dalam keadaan terlalu sunyi dan terlalu terpencil. tambahan pula, ia dapat menambahkan ekonomi negara.
    penuntut sekarang sangat fokus belajar, namun ramai yg x sedar pembalajaran mereka adalah semata-mata untuk membantu negara dan orang ramai. maksudnya ia perlu terdedah dengan keadaan sebenar negara. oleh itu, pendedahan yang sebenar mestilah berada di pusatnya. dari situ barulah lebih banyak pengajian dan penyelidikan dapat dilakukan tambahan pula dapat mengurangkan kos pengangkutan untuk ke pusat bandar. dari situ juga, kita dapat fikir macam mane mencari ketenangan di tengah2 bandar. kajian demi kajian dapat dilakukan seterusnya wujudlah sebuah bandar yang betul2 berkonsepkan perancangan bandar yang sempurna.
    mungkin dari situ dapat digabungkan pelbagai idea dari pelbagai bidang pelajaran seperti alam bina, sains, teknologi dan sebagainya. penyatuan ini akan memberi keselesaan kepada semua lapisan masyarakat.

    ReplyDelete
  6. Ok Saya setuju sangat2...

    ReplyDelete
  7. saya setuju dengan apa yang diperkatakan oleh dr itu..terdapat pelbagai contoh universiti mahupun kolej yang suasana nya dibina dengan dikelilingi oleh pagar..ianya tidak seperti suasana kebamayakan universiti di luar negara seperti contoh melbourne university die australia..suasana itu lebih memberikan galakan kepada pelajar dari segi pembelajaran..suasana yang tidak perlu terikat dengan keadaan sekelilingnya..
    utm merupakan salah satu contoh seperti pernyataan yang dibuat oleh dr..jelas dapat kita lihat yang utm ini dikelilingi oleh pagar di setiap sempadan kawasan utm..selain itu,kedudukan utm yang agak sedikit jauh dri pada penempatan mahupun kawasan perniagaan seperti Taman Universiti..mereka perlu menggunakan kenderaan untuk sampai kekawasan itu.
    jika kawasan universiti terletak di tengah2 kawasan bandar sekali pun. ianya tidak mendapatkan satu masalah besar. ini kerana keadaan disekeliling itu dapat membantu mereka dalam pembelajaran mereka.

    ReplyDelete
  8. Saya pun setuju sangat2....pd zaman moden sekarang nie semua kemudahan memang satu perkara yang paling besar dalam memberikan kesan di dalam kehidupan seseorang.....khasnya pelajar universiti...saya percaya kesemua pelajar2 universiti lebih selesa sekiranya kemudahan seperti internet dan sebagainya boleh diterima dengan mudah di universiti semasa pengajian. Oleh itu bagi memenuhu kesemua kelengkapan sebegini sesebuah kawasan pengajian haruslah dirancang untuk berada di kawasan bandar ataupun kalau boleh di tengah-tengah bandar sekalipun.....Hal ini kerana pelajar bukanlah individu yang sudah mempunyai kerjaya yang sendiri....majoritinya adalah merupakan golongan2 belia yang masih meminjam dan menggunakan biasiswa.....hal ini sahaja mampu menunjukkan bahawa pelajarharuslah ditempatkan di sekitar kawasan bandar bagi menjimatkan kos perjalanan dan sebagainya di samping mampu membuka pemikiran mereka agar menjadi lebig terbuka dan mantap....
    Selain itu...dengan adanya perancangan kawasan pengajian di bandar sebegini ianya mampu meningkatkan aktiviti penduduk dan secara tidak langsung akan mempamerkan satu gambaran baru di Malaysia iaitu sebuah bandar hidup.....Hal ini kerana migrasi daripada penduduk daripada kawasan luar bandar ke universiti yang semakin meningkat pada masa kini. Secar tidak langsung ianya boleh menrik perhatian dan minat lebih ramai pelancong baik dalam ataupun luar negara untuk berkunjung di bandar tersebut.

    ReplyDelete
  9. sy jg turut b'setuju tentng perkara yg diutarakn,..ia adalah bg memudahkn pelajar untuk b'gerak dan m'yesuaikan diri dgn keadaan sekeliling,..selain itu, penjimatn jg dpt dilakukan jka pusat pengajian dbina ditgh bndar,..

    ReplyDelete
  10. Dalam bnyk2 komen disini,,sye setuju dengan at sum1 y post perancangan perlu berdasarkan fitrah alam..Hal ini kerana setiap kali hendak membuat sesuatu perubahan atau pembangunan,,pelbagai aspek perlu dititikberatkan dalam perancangan..Biarpon ianya terpisah dengan pembangunan sekeliling tapi pada pendapat saye UTM telah mempunyai banyak kemudahan yang lengkap dan ia memuaskan hati saye..tetapi dlm perancangan feedback dri orang rmi penting juga..so,,sye akui semua universiti terpisah dengan pembangunan sekeliling kerana tiadanya sambungan laluan pejalan kaki untuk pelajar2 u pergi ke sesuatu tempat..Dan seperti mana kita tahu kebanyakan universiti yang dibina mesty berjauhan dengan kawasan bandar..Hal ini akn menyusahkan student u itu sendiri..

    ReplyDelete
  11. sebenarnya ape yang paling penting dalam pembelajaran? suasana @ kemudahan?, rasa2 dua2 pun penting. mungkin x semua pelajar tahu tentang situasi masing2 kerana berlainan kos. pelajar sains mungkin lebih berminat untuk berada di kawasan sunyi dan tenang kerana mereka banyak menghafal. situasi bandar yang sibuk tidak sesuai untuk mereka.paling penting ialah pandai menyesuaikan diri dan mencari kebaikan walau dimana kita berada..

    ReplyDelete
  12. Bagi saya,pembangunan perlu lihat pada suasana dan keadaan di Malaysia dengan mengambil faktor suasana masyarakat sekeliling. Banyak perlu dititikberatkan. Keselamatan, keamanan, pembelajaran dan sebagainya. Di luar negara mmg ada Uni yg tidak berpagar, tapi tengoklah bagaimana masyarakat mereka dan pentadbiran mereka. Errmmm..

    ReplyDelete
  13. Pernyataan amzar di atas sangat saya setuju kerana cara hidup masyarakat kita dengan orng kat luar negara sangat-sangat berbeza. Penyediaan pagar atau security yang tinggi perlu dibuat supaya keselamatan pelajar terjamin.

    ReplyDelete
  14. pernah bertanya perihal ini dengan student UK..
    mereka cakap, masyarakat mereka sangat bermoral..\
    contoh: apabila nak isi minyak, mereka boleh mengisi dahulu kemudian baru bayar...dan mereka tidak pernah dengar isu-isu berkaitan kecurian dan tidak membayar minyak di Uni mereka...
    [erk, sorry kalau ayat pening lalat..hehe]

    ReplyDelete