Wednesday, September 16, 2009

008 - U-TURN or NO U-TURN DALAM KEHIDUPAN


Bagaimana memahami peranan kita dan sumbangan kita? Masih adakah yang masih keliru, atau kabur atau masih terumbang-ambing mencari jalan kehidupan? Musibah, dugaan, bencana, cabaran, bala, apa jua istilah dipakai, bertukar ganti mewarnai segenap penjuru kehidupan manusia. Ada yang meratap, merintih, berkongsi kesedihan, dan ada yang mengambilnya sebagai iktibar. Ada yang telah menemui persimpangan, mengelak jalan onak duri, beralih arah setelah menemui jalan lurus. Kehidupan perlu diteruskan. Percikan, biasan dan tempias daripada sandiwara kehidupan dan musibah yang berlaku, memaksa kita membetulkan landasan kehidupan. Memberi 'check & balance', 'alignment' dan 'tuning' kepada corak dan gaya hidup masing. Bertuahlah mereka yang telah mendapat kesedaran dan jawapan kepada ujian-ujian ini. Tidak lagi diulit mimpi ngeri atau indah. Bertuahlah mereka yang telah dapat merungkai persoalan-persoalan kehidupan dan memahami 'priority'nya serta dapat menghayati secara 'holistic' sehingga ke akar umbi.


Sama-sama kita timbal balik baik dari segi tugasan masing-masing di tempat kerja, sikap dan juga cara minda berfikir. Ujian dan peringatan mungkin disebabkan ketelanjuran, kejahilan atau terlalu 'over-exposed' kepada dunia material.


Bercakap tentang minda dan sikap, ada yang sukar berubah, susah mengkongsi 'core-value'. Kadang-kadang tekanan tuntutan keduniaan, dan minda materialistik membelenggu diri. Ini bukan masalah baru kepada kita.


....Ingatlah sebahagian besar hanyalah milik sementara kita.


No comments:

Post a Comment