Monday, October 25, 2010

087 - VIRTUAL WORLD : The New Suburb???

........Gambaran The New Suburb : Adakah ianya sesuai untuk Malaysian Cities?????

(Sila klik di sini)>> http://www.nationalgeographic.com/features/00/earthpulse/sprawl/index_flash-feature.html


Mass transit—light-rail, buses, subways—is within walking distance of most homes and businesses.
The goals:
- fewer car trips.
- fewer highways.
- shorter commutes.
- more time for family and community life.
- less car-exhaust pollution.

Mass transit can also bring city-based low-income workers into job-rich suburbs—“no car” doesn’t have to mean “no job.”

An interconnected street network distributes traffic evenly and makes walking easy by offering direct routes between points.
- Connected streets ease traffic by providing drivers with alternate routes.
- With many alternate routes, streets can be narrower, making them safer to cross and less land intensive.
- Sharp street corners, narrow streets, and frequent intersections naturally induce drivers to go more slowly and be more alert.
- Each street follows one general direction—north-south for example—allowing for easier navigation and better orientation.

Mixed-use zoning allows for shops, restaurants, offices, and homes all to be within walking distance of each other—or even in the same building.
- With most of life’s necessities within walking distance, fewer car trips are made, easing pollution and encouraging community interaction.
- The young and the very old—those carless millions—enjoy a measure of independence, bicycling to the soccer field, say, or walking to the movies.
- Allowing for apartments and offices above stores provides patronage for the shops, living space for lower-income residents, and activity for the sidewalk—and a busy sidewalk is generally a safer sidewalk.

Different housing types—apartments, row houses, detached homes—occupy the same neighborhood, sometimes the same block.
- People of different income levels mingle and may come to better understand each other.
- A family can “move up” without moving away—say, from a row house to a single-family home.
-Property values don’t necessarily suffer when housing types are mixed. New-urbanist neighborhoods are generally outselling neighboring subdivisions, and some of the United States’ most expensive older neighborhoods—Washington, D.C.’s Georgetown, Boston’s Beacon Hill, for example—are marvels of mixed housing.

Parking is concentrated alongside curbs, in lots behind shops, and in garages off rear alleys.
- Parking behind, rather than in front of, shops allows buildings to be at or near the sidewalk’s edge—more welcoming and pedestrian friendly than a store in a sea of asphalt.
- Placing garages and driveways behind houses allows the houses to be brought closer to the sidewalk, enlarging backyards and adding interest and a feeling of enclosure to the street—a feeling that new urbanists believe adds to a walker’s sense of comfort.
- On-street parking insulates pedestrians from traffic, encourages street life by requiring drivers to walk the final steps to their destination, and lessens the need for parking lots and garages.

16 comments:

  1. penerapan elemen pokok amat menarik kerana berdasarkan kepada iklim di malaysia,..cuaca yang panas dan tak menentu mampu membantu masyarakat awam sendiri. elemen pokok boleh dijadikan daya penarik bagi orang awam untuk berjalan kerana bukan sahaja sebaga elemen perteduhan dan keselesan sebaliknya, ia bertindak sebagai 'pengawal'. (maksudnya masih ada elemen alam(natural) dalam pembangunan yang diterapkan.)

    ReplyDelete
  2. pelaksanaan "newsuburbanism neighbourhood concept" ini jika dilaksanakan dengan betul dan mempunyai kemudahan dan infrastruktur yang lengkap, saya rasa pasti boleh mengubah sikap penduduk di Malaysia untuk menggunakan kemudahan-kemudahan yang disediakan dengan baik.

    ReplyDelete
  3. seperti yang kita semua sedia maklum, pembangunan dan kemajuan di Malaysia kebanyakkannya dibatasi oleh batasan mentaliti serta tahap ekonomi sesuatu kawasan, justeru, pada pendapat saya, pembangunan yang di cadangkan perlulah mempunyai satu kawsan baru bagi membangunkan konsep seperti dalam animasi tersebut. element-elemen yang perlu ditambah adalah seperti kawasan badan air ataupn water fountain. ini akan membuatkan dan menambahkan sense of place bagi sesuatu kawasan itu.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Pada saya, the new suburban adalah bagus jika dipraktikan di negara kita seperti malaysia. Fokus saya ialah kepada status sosial. Hal ini dapat mewujudkan interaksi sosial dalam pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira status sosial dan ekonomi. Selain itu, dapat mewujudkan konsep kejiranan di sesebuah kawasan. Pembangunan yang bercampur dapat mewujudkan kepelbagai variasi dan fungsi untuk masyarakat mendapat perkhidmatan seperti keperluan, pendidikan dan sebagainya. Namun terdapat juga banyak masalah untuk melaksanakannya. Oleh itu, semua pihak dapat di menjalankan peranan masing-masing bagi menjayakan konsep new urbanism ini.

    ReplyDelete
  6. sememangnya konsep new suburb yang diutarakan adalah amat bertepatan dalam memenuhi matlamat bagi mencapai sebuah pembangunan yang lestari terhadap alam sekitar. ini dapat dilihat menerusi penggunaan pohon-pohon hijau dalam pembangunan yang dicadangkan. namun menjadi sauatu tanda tanya adakah konsep sebegini dapat diterima oleh penduduk luar bandar di Malaysia? ini adalah kerana penduduk luar bandar di Malaysia sememangnya terkenal dengan adat dan tradisi yang menjadi gaya hidup mereka meskipun dalam arus pemodenan zaman sekarang. mereka dilihat terus mengamalkan gaya kehidupan secara 'kampung' yang menjadi imej bagi penduduk luar bandar. pada pendapat saya konsep new suburb ini tidak mustahil untuk diaplikasikan di luar bandar di Malaysia jika konsep ini benar-benar diaplikasikan secara tepat dan bersepadu. mungkin juga konsep ini dapat diolah mengikut kesesuaian bagi penduduk luar bandar di Malaysia.

    ReplyDelete
  7. tuah pula berpendapat..jika konsep ini benar-benar igin di majukan di peringkat sub-urban perlu di ambil kira certain aspek
    1.sosial kawasan berkenaan
    2.Tidak menghilangkan identiti tempat tersebut.
    3.Tidak mengangu atau mengacau adat setempat.
    4.segala infrasturktur di bangunkan secara berkesan.
    5. Segala perbincangan mengenai pembangunan,mengambilkira pendapat penduduk sedia ada....

    Ini sekadar pandaagan tuah ...yang lain boleh kasi idea...huhu..idea is sharing...

    ReplyDelete
  8. Bagus Tuah...Idea yang bernas.
    Tuah, saya dah umumkan the best 5s assignment Metropolitan - post 071 (july 2010). Jumpa saya A.S.A.P. TKasih.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. konsep new-suburb ini jika dirancang dan dikawal dengan baik sememangnya dapat membantu dalam meningkatkan tahap pembangunan ekonomi sesebuah negara.Ini disebabkan tidak semua proses perbandaran meninggalkan kesan yang positif terutamanya dalam memenuhi keperluan kualiti kehidupan sosial di sesebuah bandar di Malaysia.

    ReplyDelete
  11. oh yer ker dr ..nanti sya jumpa dr....thanks dr bagitahu...

    ReplyDelete
  12. pada pendapat saya tidak semua idea yang diberikan dalam konteks luar negara dapat diaplikasikan dalam konteks negara kita..hal ini kerana terdapat perbezaan dari aspek budaya, gaya hidup dan juga keadaan muka bumi seperti iklim dan sebagainya...tapi tidak mustahil idea tersebut dapat dijadikan realiti dengan mengubahnya mengikut kesesuaian di Malaysia...sebagai contohyang paling ketara kita hendak menggalakkan rakyat Malaysia menggunakan kenderaan awam secara berleluasan tapi bagaimana pula dengan perancangan utk meningkatkan kemudahan dan keselesaan pengangkutan awam tersebut?Oleh itu perancangan hendaklah selari dengan matlamay yang ingin dicapai..pelaksanaan secara tulus hendaklah dilakukan agar perancangan yg dibuat dapat dilaksanakan bagi kemudahan masyarakat khususnya masyarakat pinggir bandar yang kurangnya perancangan dikawasan tempat tinggal mereka...

    ReplyDelete
  13. Bagi saya, konsep new suburb yang diutarakan ini sememangnya jika dirancang dengan betul akan mendatangkan kebaikan dan sesuai dilaksanakan di Malaysia. Di samping itu, pembangunan yang mampan terhadap alam sekitar juga dapat diwujudkan dengan pelaksanaan konsep ini. Sebagai contoh,pembangunan perumahan bercampur merupakan satu langkah yang bijak kerana ianya membolehkan penduduk pelbagai peringkat ekonomi atau pendapatan dapat memiliki kediaman sendiri dan mewujudkan semangat kejiranan dan saling berinteraksi. Manakala, pelaksanaan pengangkutan awam juga dapat memberi kesan positif terhadap alam sekitar, kesesakan jalan raya dan lain-lain tetapi setiap perkara yang hendak dijalankan dan dilaksanakan memerlukan perancnagan yang tepat dan demi kepentingan bersama.

    ReplyDelete
  14. konsep new-suburb merupakan suatu konsep yang menerapkan pelbagai ciri-ciri yang sememangnya dapat memberikan keselesaan kepada orang ramai. ianya bukan sahaja dapat meningkatkan kualiti hidup namun dapat mengatasi masalah lain seperti kesesakan lalu lintas,gejala sosial dan sebagainya. konsep ini amat sesuai dilaksanakan di Malaysia berlandaskan garis panduan yang ditetapkan bagi memastikan tiada masalah sampingan yang timbul pada masa akan datang.

    ReplyDelete
  15. salam dr.bagi saya ada sebahagian dari konsep ini boleh diguna pakai untuk diterapkan dalam malaysian cities.bagi saya lagi, kita tidak boleh samakan konsep yang berada di luar negara dengan konsep yg sudah sedia ada dinegara kita,contohnya,konsep berjalan kaki dan berbasikal yang sering digalakkan oleh rakyat malaysia sendiri,ini semua bagi sy berkaitan dgn budaya dan cara hidup kita,rakyat malaysia kurang berbasikal dan mengamalkan budaya berjalan kaki.oleh sebab itu, banyak pedestrian tidak berfungsi dgn baik selain dari kemudahan ditempat itu juga kurang memuaskan,lagi satu,di negara kita kurang tempat @ zon untuk berbasikal..bagi saya perancangan yang lebih efektif dengan menitikberatkan cara hidup dan pelaksanaan perlulah cekap dan bagus..ini kerana bagi saya, kita hanya bagus pada level perancangan,namun apabila tiba saat pelaksanaan,kita tidak lg mengikut garis panduan perancangan.
    ada juga yg boleh digunakan seperti porch..untuk mengeratkan hubungan antara jiran..walaupun saiz bandar semakin besar dan maju,kita sering melupakan semangat kjiranan..
    selain itu, perumahan bercampur adalah konsep yg sesuai di malaysia memandangkan taraf hidup kita yg berbeza2.dgn adanya konsep ini,diharap dpt membantu golongan yg brpndapatan rendah untuk turut mmiliki rumah.
    selain itu,penerapan elemen air dan pokok amat penting bg meneutralkan kembali keadaan sekeliling yg panas dan tidak seimbang..pendek kata menggantikan balik pokok yg telah ditebang bg melaksanakan satu2 projek pmbangunan.

    ReplyDelete
  16. I think these all factors can be considered as the basic requirements to consider the growth of a city as "smart growth".On the other hand we, as planners should not forget that we are planning for the people not for automobiles and cars, so it is necessory to take in to account such these factors as long as we are trying to make a plan for a city, if we want to have a good creative city with happy people and pleasant landscapes.

    ReplyDelete